فهرست مطالب
نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 43، تابستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/10/24
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 7-34
هدف این پژوهش، مرور تقسیمات موجود، یا قابل طرح انواع تعامل و رابطه اجتماعی و عرضه یک طبقهبندی انتزاعیتر و نسبتا جامع می باشد. بدین منظور، از روش مرور نظاممند استفاده شد و پس از نقل یا طرح 40 تقسیم، اقدام به کدگذاری «ملاکها» و «اقسام» شد. یافته حاصل این کدگذاریها، هشت مضمون کلی بود و تمامی تقسیمات مذکور را میتوان پاسخی، به یکی از هشت سوالی دانست که هر یک به وجه یا وجوهی از واقعیت تعامل و رابطه اجتماعی اختصاص دارند: برخی از دستهبندیها، به طرفهای تعامل، برخی به وسایل برقراری تعامل، برخی به بستر تعامل و برخی به منشا آن توجه داشتهاند. همچنین برخی نیز با توجه به جایگاه اراده متعاملین و برخی معطوف به موضوع تعامل و نهایتا، بخش مهمی از سنخشناسیها با توجه به ویژگیهای تعامل و رابطه اجتماعی شکل گرفتهاند. نتیجه این مرور، تصریح ملاک تقسیمها و تشخیص واگراییها و همگراییهای موجود، در طبقهبندیهای مختلف تعامل و رابطه اجتماعی و اندراج همه این اقسام در تقسیمی کلی بوده است که خود، به تعیین تکلیف اشتراکات لفظی و نسبت تقسیمات مزبور به یکدیگر منجر شده است.
کلیدواژگان: تعامل اجتماعی، رابطه اجتماعی، نوع شناسی، سنخ شناسی -
صفحات 35-50
نظریه، ادعای دربرداندگی حقیقت دارد و عمل، به غایت رهایی و تکامل بازتعریف میشود. اما داوری درباره محتوای نظریه و سویه رهاییبخشی عمل در عمل، به طرحی روشن از بنیانهای نسبت نظریه و عمل متکی است تا در عین مراقبت از عملزدگی و تغییر نظریه به نفع عمل، از فروماندن در نظریه از رهگذر فاصلهگزینی نقادانه از کاستیها اجتناب شود. هستی، مهمترین بنیانی است که هویت انسان و مقوله شناخت را راهبری میکند تا همبود با آنها، سویههای نسبت نظر و عمل تعین یابد. این مقاله، با روش تحلیلی اسنادی، درپی واکاوی بنیانهای وحدتبخش نظریه و عمل را در نظام فکری امام است. در اندیشه امام، چون هستی بر بنیان عدل و جوهر عدل، در ارجاع به محتوای هستی؛ یعنی نسبت لایههای آن استوار گشته، امکان طرح جدیدی از مسئله شناخت و انسان، بر مدار حقیقت عدل؛ یعنی ناثنویتگرایی فراهم آمده است. چنین سامان فکریای در بطن خود، سویههای نظریه تغییر و عمل اجتماعی و رهاییبخش را در بستر تضاد جنود عقل و جهل، به غایت وصول به هستی متعالی موجه میسازد.
کلیدواژگان: نظر، عمل، امام خمینی، هستی، عدل، انسان -
صفحات 51-68
امت اسلامی هیچگاه مانند روزگار کنونی مورد تهاجم مفهومی اندیشه غربی قرار نگرفته است. هدف این تعدی مفهومی، الزام امت اسلامی به مفاهیم خاص و ریختبندی دوباره عقول مسلمانان است تا سرپرستی بر آنان را آسان کند. مدرنیته غربی، مشروعیت حق اختلاف فکری را از امتهای دیگر سلب کرده و در تعامل با دیگران، دچار وقاحت اخلاقی «استعلا»، «احاطه» و «انکار » شده است. این پژوهش با روش اسنادی تحلیلی به بررسی کنش رهاییبخش در اندیشه طه عبدالرحمن میپردازد. طه عبدالرحمن فیلسوف مغربی برای مواجهه با این مسئله تمدنی، امت اسلامی را به خیزش فکری فرامیخواند و شرط آن را «تجربه دینی» و «نوسازی عقل» میداند. عقلانیت مطلوب طه، عقلانیتی است که محصول فرایندی سهمرحلهای است. «تخلص»، «اخلاص» و «خلاص» نیز سه لایه تشکیکی کنش رهاییبخش امت اسلامی قلمداد میشوند. طه سه اصل «تسامح»، «اعتراف» و «تصویب» را برای حلوفصل اختلاف فکری ناکافی میداند؛ زیرا این مبادی سهگانه نمیتوانند مانع برتریجویی (تفوق)، مغرور شدن (اغترار) و تکبر (استعظام) امت در تعامل با دیگر امتها شود. بنابراین، بر اساس آموزههای اسلامی، مکارم اخلاقی «حیا»، «جهاد اخلاقی» و «حکمت» را عامل رهاییبخش میداند.
کلیدواژگان: کنش، عقلانیت، رهایی بخشی، امت اسلامی، طه عبدالرحمن -
صفحات 69-88
مطالعه و رصد مستمر جمعیت، با هدف نیل به برنامهریزی مناسب برای توسعه همهجانبه کشور ضرورتی اجتنابناپذیر است؛ زیرا تناسبسازی جمعیت یک کشور، با شرایط اقلیمی، جغرافیایی، امکانات، ظرفیتها، منابع خدادادی و انسانی، و بهرهگیری درست از آنها، راز موفقیت هر کشوری در مسیر توسعه و پیشرفت است؛ زیرا در دنیای امروز، یکی از مهمترین مولفههای قدرت، جمعیت کمی و کیفی است. ازاینرو، مطالعه تغییرات و تحولات جمعیتی، کمک شایانی به بهبود زیست اجتماعی و انسانی در جغرافیای جمعیت ساکن در یک قلمرو سرزمینی میکند. تحولات جمعیتی در کشور بر حسب عوامل و یا پیامدهای آن، دارای ابعادی است. یکی از نگرانیها، کاهش شدید باروری است که خود دارای پیامدهایی است. این پژوهش با رویکرد تحلیلی و اسنادی، درپی واکاوی پیامدهای کاهش باروری و جمعیت در ایران است. یافتههای پژوهش حاکی از این است که پس از اجرای برنامه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در دهه 60 و تبلیغات شدید و حتی اعمال محدودیتها قانونی برای بیش از سه فرزند و در ادامه غفلت از این موضوع و رهاسازی این سیاست، ایران را با چالشهایی مواجه ساخت؛ چالشهای اجتماعی، فرهنگی؛ چالشهای اقتصادی، و چالشهای سیاسی و امنیتی.
کلیدواژگان: جمعیت، باروری، چالش های اقتصادی، چالش های اجتماعی، فرهنگی و چالش های سیاسی، امنیتی -
صفحات 89-108
امروزه جامعه اسلامی ایران شاهد حضور بانوان در اجتماع است. آنان با داشتن مسئولیت خانه علاقهمندند که رفتارهایشان در زندگی اجتماعی بر اساس ارزشهای اسلامی باشد. جامعه نیازمند حضور زنان و مردان در عرصههای اقتصادی، علمی، اداری و... است. تمایزات گوناگون زن و مرد از نظر جسمی و روحی، برای زنان موقعیتی فراهم آورده است که آنان باید متناسب با آن به وظایف خود بپردازند. این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهکارگیری شیوه توصیفی تحلیلی انجام گرفته است. برایناساس، ضمن بررسی آیات قرآن و تفاسیر، تحلیلهای عقلی متناسب با جایگاه و وظایف زنان در خانواده و سازمان، مورد توجه بوده است. با استفاده از منابع اسلامی و دانش مدیریت، شناسایی زمانبندی حضور زنان در محیط خانه و سازمان، بهتناسب شخصیت خانوادگی زنان و شخصیت اجتماعی آنان تحلیل شده است. زنان بهتناسب ویژگیها و تواناییهای خود در انجام وظایف خانوادگی و اجتماعی باید فعالیتهای خود را اولویتبندی کنند. این تحلیل ضمن ارایه چهارچوب متناسب با جایگاه زنان، تلاش دارد، سطح انتظارات جامعه از زنان را نیز معین کند.
کلیدواژگان: زنان، زندگی خانوادگی، زندگی سازمانی -
صفحات 109-124
گرایش به نوآوری، در طراحی مساجد رو به فزونی است. تحقیقات انجام شده نشان از کاهش «حس معنوی» مساجدی، با رویکرد مدرن در مقایسه با مساجد برگرفته از الگوهای سنتی دارد. این نوشتار به مقایسه تاثیر کهن الگوهای ناخودآگاه نژادی فضای معنوی، در مقایسه با طرحوارههای ناخودآگاه شکل گرفته از تجارب روزمره، در حس معنوی مکان مساجد سنتی میپردازد. روش پژوهش، کیفی، به شیوه نمونه موردی است. گردآوری دادهها، به صورت پرسشنامه است. نتایج در spss تحلیل و سپس مورد بررسی و تفسیر قرار گرفته است. نتیجه اینکه، گرچه میزان تعلق به مکان، ارتباط مستقیمی با تکرار تجربه زیسته مکان داشته است، اما میزان «حس معنوی» مساجد سنتی، در مقایسه با مساجد مدرن، ارتباطی به میزان و تکرار «تجربه مکان» نداشته و حتی برای کسانی که از مسجد برای مناسک دینی استفاده نمیکنند، مساجد سنتی به جهت بهکارگیری کهن الگوهای معماری موجود در ذهن یک ایرانی، اولویت بیشتری در ایجاد حس یک مکان معنوی داشته است.
کلیدواژگان: حس مکان، ضمیر ناخودآگاه، طرح واره نژادی، فضای دینی
-
Pages 7-34
The purpose of this research is to review the existing or possible divisions of different types of interaction and social relations and to present a more abstract and relatively comprehensive classification. For this purpose, the systematic review method was used and after stating or suggesting 40 divisions, the related "criteria" and "types" were coded. The result of these coding were 8 general themes, and all the above categories can be considered as the answer to one of the 8 questions each of which are dedicated to one or more aspects of the reality of interaction and social relationship: some categories have focused on the sides of the interaction, some on the means of interaction, some on the context of the interaction, and some on its origins. Some are formed according to the will of the interactors , some are focused on the subject of interaction, and finally an important part of the typologies is formed according to the characteristics of interaction and social relationship. The result of this review is the clarification of the criteria for divisions , identification of divergences and convergences in different classifications of interaction and social relations and subsumption of all these types in a general division which itself has led to an understanding of verbal commonalities and the relationship of these divisions to each other.
Keywords: social interaction, social relationship, typology -
Pages 35-50
Theory means claiming the inclusion of truth, and action is redefined as the final goal of liberation and evolution. But Judging the content of theory and the liberating aspect of action practically relies on offering a clear design of the foundations of the theory-practice relationship, so that neither too much attention is paid to action, and theory is changed in favor of action nor is theory overemphasized through critical distancing from shortcomings. Existence is the most important foundation that guides human identity and the category of cognition, and coexistence with them determines the aspects of the relationship between theory and action. This article seeks to explore the unifying foundations of theory and practice in Imam's intellectual system through analytical and documentary method. According to Imam's thoughts, since existence is based on justice, and the essence of justice is established in referring to the content of existence i.e., the relationship among its layers, there is a possibility for a new design of the problem of cognition and human beings based on the truth of justice i.e. non-dualism. This system of thought intrinsically justifies the aspects of the theory of change and social and liberating action within the context of the conflict between the recruited troops of reason and ignorance with regard to the goal of achieving the transcendent existence.
Keywords: theory action, Imam Khomeini, existence, justice, man -
Pages 51-68
The Muslim community has never been "conceptually invaded " by Western thoughts as it has today. The purpose of this conceptual invasion is to oblige the Muslim community to specific concepts and to reshape the minds of Muslims in order to facilitate domination. The western modernity has deprived other nations of the legitimacy of intellectual dissent and, in dealing with others, has been overwhelmed by the moral obscenity of "transcendence," "domination" and "denial." This research uses a documentary-analytical method to examine the liberating action in the thoughts of Taha Abdul Rahman. In order to face this civilizational problem, he calls for an intellectual uprising and considers “religious experience" and "modernization of reason" as its conditions. “Renunciation”, „‟devotion‟‟, and „‟liberation‟‟ are the three aspects of liberating action on the Islamic community. Taha considers the three principles of "toleration", "confession", and "approval" to be insufficient for resolving the dispute; because these three principles cannot prevent the nation from seeking supremacy, pride and arrogance in interaction with other nations. Therefore, according to Islamic teachings, the moral virtues of "modesty", "moral jihad" and " wisdom " are regarded as liberating.
Keywords: : action, rationality, liberation, Islamic community, Taha AbdulRahman -
Pages 69-88
Since the adaptation of a country's population to climatic and geographical conditions, facilities, capacities, God-given and human resources, and the proper use of them, is the secret to any country's success in the path of development and progress, continuous study and monitoring of population with the aim of proper planning for the comprehensive development of country is an inevitable necessity. In today's world, one of the most important components of power is quantitative and qualitative population. Therefore, the study of demographic changes significantly contributes to the improvement of biosocial and human development in the geography of the population living in a country. Based on its factors or consequences, demographic changes in the country has some dimensions. One of the concerns is the severe decline in fertility and its negative consequences. This study seeks to analyze the consequences of reduced fertility and population in Iran based on an analytical and documentary approach. The findings of the study indicate that Iran faced many challenges after the implementation of population control and family planning program in the 1360s, massive propaganda campaign, the imposition of legal restrictions on having more than three children and the subsequent neglect of this policy.
Keywords: population, economic challenges, social challenges, cultural andpolitical challenges, security -
Pages 89-108
Today, the Islamic society of Iran is witnessing the presence of women in society. Having the responsibility of housekeeping, they want their behavior in social life to be based on Islamic values. Society needs the presence of men and women in the economic, scientific, administrative and other area. The physical and mental differences between men and women have provided the opportunity for them to carry out their duties accordingly. Using a descriptive-analytical method and adopting qualitative approach, this paper is proposed. The findings show that, women should prioritize their activities according to their characteristics and abilities in the family and community. This survey, while providing a framework appropriate to the status of women, also tries to determine the level of society‟s expectations of women.
Keywords: women, family life, organizational life -
Pages 109-124
There is an increasing tendency towards innovation in the design of mosques. On the other hand, research shows a decrease in the "spiritual sense" of mosques built based on the modern approach compared to mosques with traditional models. Therefore, this paper compares the effect of racial unconscious archetypes of the spiritual space in comparison with the unconscious schemas formed by daily experiences in the spiritual sense of traditional mosques. The research is a qualitative case study. Data collection is in the form of a questionnaire, and the results are analyzed in SPSS and then studied and interpreted. The conclusion is that the degree of belonging to a place is directly related to the repetition of the lived experience of the place, but the criterion of "spiritual sense" of traditional mosques compared to modern mosques has nothing to do with the amount and repetition of "experience of place", and even for those who do not go to mosques for religious rituals traditional mosques have a higher priority in creating a sense of spirituality due to the use of architectural archetypes in the mind of Iranians (racial mental model).
Keywords: Sense of place, unconscious mind, racial schema, religiousatmosphere